Direktlänk till inlägg 7 november 2011

Rostskydda underredet

Av krille - 7 november 2011 10:41

Jag har under en tid undersökt möjligheterna för rostskydd av underredet, dvs bort med den rost som finns och få dit någon form av skyddande beläggning. Detta för att bilen inte gått särskilt långt för sin ålder och har tagits väl om hand och därmed är i väldigt bra skick, så varför inte förebygga framtida rost?

Att lämna bort jobbet till någon som kan sin sak och gör det bra är förmodligen det bästa alternativet om man har pengarna, men att lägga allt från 5000 till 10000 på ett väl gjort arbete var inte jag så sugen på, så jag gjorde det själv till en totalkostnad av ca 600:- för material.

Arbetet har alltså inneburit demontering av bränsletanken, avgassystemet med tillhörande värmeskydd och samtliga innerskärmar i hjulhusen. Det förstnämnda var det som visade sig kräva störst insats.

Total arbetstid har slutat på uppskattningsvis 10 timmar, skulle jag göra det igen går det förmodligen på närmare 5-7 timmar då saker och ting gärna krånglar om man inte gör på rätt sätt.


Det material och verktyg jag använt mig av:

  • Totalt 3 st sprayburkar Corrostabil svart body(räcker till 1 lager för hela underredet, hela bränsletanken samt 4 hjulhus).
  • 1 sprayburk rostskyddsfärg.
  • 3 st nya avgasupphängningar
  • Borrmaskin med grovrengörare och roterande stålborste.
  • Vinkelslip med slipskiva.
  • Vanlig stålborste samt en lite mjukare borste.
  • Vanliga verktyg, allt från skruvmejslar till hylsnycklar.
     
Inledningsvis ska bilen förstås hissas upp på 4 eller fler pallbockar, 2 på framvagnsbryggan och 2 på bakaxelns infästning på vardera sida för att vara så lite i vägen som möjligt. Hissa så högt du bara kan och vågar, utrymme kan man aldrig få för mycket av, dock för lite.
Plocka av alla hjulen och demontera innerskärmarna, dessa sitter med lättillgängliga skruvar och pluggar av olika slag. Skruvarna som sitter vid skärmkanten är dock av plast och vill gärna gå sönder om man slinter för mycket, dessa kan med fördel bytas ut mot riktiga rostfria skruvar av lämplig storlek, det fungerar ypperligt.
Se till att spara alla skruvar och fästen i en behållare och märk upp dem om du är osäker på vart de ska sitta sen!
Fortsätt sedan med att ta ner avgassystemet, ända från downpipens bakre ände. Rejält med rostlösning i god tid om de inte lossats nyligen, de vill gärna gå av eller bli runddragna och då är det kapen som gäller.
Upphängningsgummina skar jag av då jag upptäckte sprickor i dem, så det var dags att byta dem ändå, kostar ca 50:- styck. Ska de återanvändas får man bända ut dem från sina krokar med lämpligt verktyg, jag använder en rejäl skruvmejsel och domkraft för att minska belastningen.
Följande är givetvis valfritt, men eftersom att mitt avgassystem var relativt befriat från rost så slipade jag snabbt ner det med stålborsten på borrmaskin och slängde sedan på ett lager värmetålig färg som jag hade liggandes, detta för att minska vidare rostspridning. Allting är svårt att få bort, men lägger man en timme på det här så har man förmodligen förlängt livet på rören ett par år iallafall.(Den här färgen härdar först vid uppvärmning, vilket skapar en metallisk doft när bilen körs nästa gång, inget att oroa sig över)
 
Nu när avgaset är nere går vi vidare till bränsletanken. Viktigt här är att den är så tom som möjligt, främst för att minska vikten och därmed underlätta för dig själv, men även för att inte spilla allt för mycket bränsle. Min mätare låg under det röda strecket på mätaren, trots detta fanns ca 7 liter kvar som kunde hällas ut när tanken väl var nere.
Börja med att öppna tanklocket och skruva loss de 2 skruvarna som håller påfyllningsröret så att detta sedan kan följa med tanken ner. Här är det nu viktigt att kunna balansera tanken rätt med domkrafter, helst 2 st, men har du bara 1 så måste du vara extra försiktig under nedsänkningen.
När du pumpat upp domkrafterna under tanken, gärna med något mjukt mellan, t.ex en träbit, så skruvar du loss de bakre fästena på tankbanden. Dessa skruvar är långa och kan ha rostat fast så ha tålamod, förbered med rostlösning vid behov. När skruvarna väl är lossade så faller banden ner och kan hakas loss i framkant genom att vridas 90 grader åt sidan. Tanken ska nu vara helt lös och vila på domkrafterna, dessa får du sänka ner väldigt lite åt gången, växelvis. Se till att även ha en assistent som håller koll på påfyllningsröret genom det högra hjulhuset och hjälper dig sikta tanken rätt.
När du kommit ner en bit så kommer du ha utrymme för att dra loss kontakterna som går till bränslepumpen på tankens ovansida, viktigt att detta görs innan tanken sänks ner helt på marken då kablarna inte är hur långa som helst. Bränsleslangarna däremot behöver inte lossas från pumpen än, däremot bör du lossa dem från deras fästen i karossen så de når ända ner sedan. Fortsätt sedan sänka ner tanken så rakt som möjligt och ta bort domkrafterna så att tanken kan vila på marken. Nu kan slangarna tas bort från pumpen, dessa satt för mig med någon sorts snabbkoppling som jag inte förstod mig på, så det slutade med att jag klippte slangarna och skarvade vid återmonteringen ihop dem med lämpliga klämmor och slangstumpar istället.
När tanken sedan är fri från bilen kan den försiktigt släpas ut från under bilen och undersökas i bättre ljus. Risken är stor att ovansidan är bra mycket rostigare än undersidan och måste då slipas ner, se dock till att du tömt den på bränsle först genom att förslagsvis dra ut påfyllningsröret helt! Undvik att få in smuts i tanken så gott det går.
Innan nedslipning får du ta bort gummiskydden och spara dem till återmonteringen.
För att slipa ner den använde jag borrmaskin och stålborste, vinkelslip med slipskiva visade sig dock vara väldigt mycket effektivare, var bara försiktig så det inte går hål i tanken och maskera det stora hålet eller sätt tillbaka påfyllningsröret så ingenting faller in. Väl renslipat så är det bara börja med rostskyddsfärgen, låt torka ordentligt, gärna över natten innan du sedan slänger på rostskyddsmassan. Passa på att sätta tillbaka gummikuddarna på tankens ovansida så de klibbar fast i rostskyddsmassan.
 
Medan du väntar på att färg ska torka eller liknande är det bara börja slipa på själva bilen. reservhjulsbaljan var i mitt fall fläckvis rostig, dock inget djupt. Även i den bakre tvärbalken fanns en del rost. Golvet var lite utsatt det med, det fanns dock ingen rost från bakaxelns infästning och framåt så där sparade jag många timmar!
Beroende på hur snabbt du slipar ner så kan du spraya på all färg på en gång, men tar det länge så kan det vara en idé att täcka över det fläckvis så snabbt som möjligt. Inne i hjulhusen fanns ingen rost att tala om, någon enstaka fläck bara.
Ett tips för att komma åt ordentligt är att skruva loss den svarta plastburken med tillhörande slangar som sitter nära höger bakre hjulhus, samt differentialens upphängning då det även under(ovanför) den kan finnas rost. Se bara till att stödja diffen med domkraft först då det som sagt är dess upphängning du kommer skruva ner. Totalt 6 relativt lättåtkomliga skruvar till det fästet. Du kan behöva lossa på krängningshämmarens fästen för att komma åt ordentligt.
Slipa och måla själva fästet också när du ändå håller på, likaså med tankbanden som du tog bort tidigare!

Efter att underredet slipats, målats och skyddats(och torkat ordentligt förstås) så är det dags för återmontering av tanken, till detta behövs definitivt en assistent till påfyllningsröret som måste prickas in rätt! Med lite försiktighet kan det här dock räcka med 1 domkraft då vi ju inte vill slita på det nya rostskyddet i onödan. Glöm inte att återkoppla alla slangar och kablar till rätt ställen, du hade väl koll på var de satt? Slangarna är färgmatchade med vit och röd så dessa är svåra att förväxla.
Pumpa sakta upp domkraften medan du balanserar den med den andra handen, assistenten siktar in påfyllningen via hjulhuset igen tills tanken är helt uppe. Har du tagit bort påfyllningen vid något tillfälle kan den behöva en liten vridning för att hamna rätt i hålet. När du kollat så allting sitter rätt är det bara haka tillbaka tankbanden och skruva fast dem igen så tanken sitter kvar av sig självt, justera vid behov så inget glapp mellan tank och band förekommer. Skruva även tillbaka den svarta plastlådan med slangar och de två skruvar som håller påfyllningsröret via tankluckan och kolla sedan så att allting fungerar genom att vrida på tändningen, du ska du höra ett kort surr från pumpen om den fungerar. Leta även efter läckage, lättare att åtgärda nu än när bilen väl står på alla 4 igen..
Återmontera sedan värmeskyddet och avgassystemet, med en assistent om det behövs. Glöm inte jordkabeln från katalysatorn!
Det kan vara en hel del pill och krångel med att få tillbaka avgaset, men det går med tålamod, lämpliga verktyg, domkraft och gärna en del fett i gummina!
Vill du så kan du nu starta bilen och se så avgaset håller tätt, gör det inte det så kanske du inte fått dit det helt rakt eller hela vägen in, alternativt att packningen behöver bytas ut.
När allt det är klart så är det bara montera tillbaka innerskärmarna och annat som du kanske demonterat.
 
Ett par tips såhär mot slutet nu bara.
Om du vid återmonteringen av tanken skavt av lite av rostskyddet på undersidan så är det läge att spruta på nytt på det stället innan bilen sänks ner.
Skulle du få rostskyddsmassan på lacken, t.ex vid bristfälling maskering vid skärmkanterna så går det bort med lacknafta och en trasa, gör detta så fort som möjligt.
Detta arbete innefattar som synes inget plåtarbete, dvs ingen svetsning eller liknande, utan bara behandling av relativt frisk plåt. Har man sedan tillgång till en bra blästerpistol så underlättar det naturligtvis mycket, punktbläster är inte bra till mycket i det här fallet.
 
Nedan följer några bilder på det färdiga resultatet.
           
 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av krille - 17 augusti 2011 16:39

Ungefär ett halvår efter inköpet av en fullt fungerande och fräsch Scorpio började fjärde växeln helt plötsligt hoppa ur och ersättas av 3an, för att sedan slänga i 4an igen. Fram och tillbaka flera gånger med resultatet att bilen rycker och 4an till...

Presentation


En liten blogg med diverse tips och tankar om felsökning och annat om Ford Scorpio riktat till hemmameken med grundläggande kunskaper som jag själv. Främst gällande V6an med automatlåda av modellen 92-94

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ kriller med Blogkeen
Följ kriller med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se